VIER PFOTEN App nun für Iphone/Ipad und Android erhältlich


VIER PFOTEN App Download für
AndroidAndroid

IphoneIphone

Boot met duizenden overleden schapen geweigerd in havens

2015-06-11

Schapen dagenlang zonder water en voedsel

Stichting VIER VOETERS bracht eerder deze week al een bericht uit over een langeafstandstransport van 13.000 schapen van Roemenië naar Jordanië. Twee weken geleden werd de boot geweigerd in de haven van Aqaba, Jordanië. Nadat het schip overal langs de verdere route in de Rode Zee en de Golf van Aden geweigerd is, wordt nu de haven van Berbera in Somalië benadert.

 

 

Acht dagen zonder water en voedsel

Volgens het Jordanese ministerie van landbouw waren 5.200 schapen op het schip overleden, doordat ze al 8 dagen geen water of voedsel hadden gekregen. Het schip, waar nog 7.800 schapen in leven waren, werd geweigerd door de Jordanese autoriteiten. ‘De Jordanese autoriteiten willen dat het schip zich ontdoet van de dode schapen voordat de nog levende schapen het land in mogen’ zegt Inez de Ligt, directeur van VIER VOETERS. ´We hebben bovendien ontdekt dat het schip eigenlijk als cargo schip geregistreerd staat, en niet als vervoersmiddel voor landbouwhuisdieren. Een transport overzee van duizenden dieren, op een schip wat daar niet voor bestemd is, zonder voldoende water en voedsel, is duidelijk bewijs dat langeafstandstransporten niet goed gereguleerd zijn.´

 

Vervolgens vertrok het schip uit Jordanië naar andere havens in het Midden Oosten en Afrika, om daar tevergeefs te proberen de schapen te lossen. Uiteindelijk lijkt het schip nu de haven van Berbera in Somalië te benaderen. Het is onbekend of de dode dieren nog aan boord zijn, en hoe het met de nog levende schapen gesteld is. ‘Het overboord gooien van overleden dieren is een afschuwelijke gewoonte van transportbedrijven. Ziektes kunnen zich zo verspreiden, en de kadavers hebben een negatief effect op het zeeleven’ zegt De Ligt.   

 

 

Langeafstandstransporten nemen toe in aantal

Dit soort langeafstandstransporten – per truck, boot of vliegtuig – vonden in het verleden veel minder plaats. Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat dieren dagen getransporteerd worden, zonder rustpauzes en vaak zonder toegang tot voedsel en water. De vraag naar goedkoop vers vlees in andere werelddelen neemt sterk toe, en in plaats van vlees worden levende dieren geëxporteerd. Tijdens het undercover onderzoek van VIER VOETERS werd duidelijk dat duizenden schapen veel leed ondervinden en zelfs overlijden tijdens dit soort langeafstandstransporten. Dagenlang stonden de schapen dicht op elkaar gepakt zonder toegang tot vers drinkwater of voedsel.

 

Ieder jaar worden meer dan 3 miljoen dieren levend getransporteerd vanuit de EU naar landen buiten de EU, naast de miljoenen dieren die binnen de EU getransporteerd worden. Doordat Roemenië op een strategische geografische positie ligt (knooppunt van wegen en toegang tot de zee), worden er in Roemenië veel landbouwhuisdieren verzameld en geëxporteerd naar West-Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Azië.

 

VIER VOETERS wilt betere regulering langeafstandstransporten

VIER VOETERS roept de Europese Commissie op om deze zaak te onderzoeken.  Er wordt samen gewerkt met internationale organisaties Compassion in World Farming, Eyes on Animals en Animals Australia, om verder onderzoek te doen naar de misstanden tijdens langeafstandstransporten. VIER VOETERS  legt verder contact met de Europese Commissie, relevante leden van het Europese parlement en de OIE (Wereldorganisatie voor Diergezondheid) om dit vreselijke probleem aan de orde te  stellen en dit soort langeafstandstransporten te staken. Verder zou de organisatie graag zien dat op etiketten van vleesproducten duidelijk vermeld staat waar het dier geboren, vetgemest en geslacht is, zodat consumenten de keus hebben om lokaal vlees te kopen.


print