VIER PFOTEN App nun für Iphone/Ipad und Android erhältlich

IphoneIphone

De successen van 2015

2016-01-04

Dankzij de hulp van onze donateurs hebben we ook in 2015 het leven van veel dieren kunnen verbeteren. Voor VIER VOETERS stond heel 2015 in het teken van de grote katachtigen en kreeg als thema #VIERVOETERSgowild. Onderstaand een selectie van de successen van afgelopen jaar.

Mirza en haar broers spelen volop in LIONSROCK

Nederlandse tijgerfamilie naar LIONSROCK

Zes mei was een spannende dag voor de Siberische tijgers Cromwell, Juno en hun vier kinderen. De familie woonde al jaren in FELIDA. Raspoetin, Mirza, Rafik en Zita zijn er zelfs geboren (voordat VIER VOETERS het centrum overnam werden tijgers niet gecastreerd) en hadden nooit iets anders gekend dan hun kleine verblijf in Friesland. Nu hebben de tijgers enkele hectaren grond onder de Afrikaanse zon in ons beschermde reservaat LIONSROCK. De dieren rennen en spelen volop en vooral de zwembaden worden heel veel gebruikt.

Vijf leeuwen eindelijk bevrijd

Door toetreding van Roemenië tot de Europese Unie moest de Baia Mare dierentuin haar deuren sluiten. Ze konden niet voldoen aan de Europese richtlijnen. Voor de leeuwen Lavinia, Lidia, Marin, Tarhon Big en Petrica werd echter geen nieuw thuis gevonden. Ze konden alleen overleven doordat hun oude verzorgers af en toe wat eten kwamen brengen. In oktober kon VIER VOETERS een eind maken aan hun miserabele bestaan en de dieren verhuizen naar LIONSROCK.

Gio geniet van zijn vrijheid in LIONSROCK

Geluk voor leeuw Giovanni

De verhuizing van de vijf Roemeense leeuwen bood ook een onverwachte kans op geluk aan de Friese leeuw Giovanni. Diverse traumatische gebeurtenissen in zijn jeugd, hadden deze leeuw veranderd in een angstig en eenzaam dier. Opeens kreeg hij de kans om gratis met de andere leeuwen mee te vliegen naar Zuid-Afrika. Dankzij de geweldige financiële hulp van donateurs lukte het om voldoende geld in te zamelen voor de overige kosten. In LIONSROCK is Giovanni nu gelukkiger dan ooit.

Jarenlang leefden Julia en Zoya in deze kleine kooien
© VIER VOETERS | Volodymyr Shuvayev

Oekraïense beren op het nippertje gered

Eind juni kreeg VIER VOETERS een noodoproep uit Oekraïne. Twee beren werden gehouden in veel te kleine kooien achter op een oude vrachtwagen. De eigenaar wilde niet meer voor ze zorgen en dreigde Julia en Zoya te verkopen voor beergevechten. Snel handelen van onze collega's heeft ervoor gezorgd dat we de dieren op het nippertje konden bevrijden. Nu leiden ze een echt berenleven in ons opvangcentrum in Oekraïne.

Beren kunnen geen kant op wanneer ze door vechthonden worden aangevallen

Verbod op berengevechten

Nog meer goed nieuws uit Oekraïne. Na jaren strijden voor juridische veranderingen heeft VIER VOETERS in april een belangrijke mijlpaal bereikt. De Oekraïense autoriteiten hebben een wet aangenomen die het gebruik van beren en wolven in gevechten met honden verbiedt. Het fokken van bruine beren is zeer winstgevend, omdat de vraag naar bruine beren voor berengevechten en entertainment groot is. VIER VOETERS verwacht dat de nieuwe wetgeving de vraag en daarmee illegale fok op termijn terug zal dringen.

In Nederland mogen geen wilde dieren meer in circussen gebruikt worden

Successen in Nederland

Ook in Nederland heeft nieuwe wetgeving een positief effect op dierenwelzijn. Nadat VIER VOETERS  jarenlang gestreden heeft tegen wilde dieren in circussen (als onderdeel van Wilde Dieren de Tent Uit), werd het verbod op 15 september eindelijk werkelijkheid. De strijd wordt nu voortgezet in andere landen, zodat wilde dieren nergens in Europa meer kunstjes hoeven te vertonen.

Mede dankzij veel VIER VOETERS supporters die de petitie tekenden wordt per 2016 zwanendriften in Nederland verboden. Bij het zwanendriften worden de vogels gevangen, waarna een stuk van het vleugelbot wordt afgeknipt. De zwanen kunnen daardoor niet meer wegvliegen en dus ook niet vluchten bij gevaar. De zwanen worden gehouden in de vrije natuur en de jongen worden verkocht.

Werkpaarden en -ezels moesten vaak urenlang in de brandende zon staan

Paarden Jordanië

De rotswoningen in de stad Petra (Jordanië) vormen één van de meest bekende bezienswaardigheden in het Midden-Oosten. Zo’n 1.350 ezels en paarden, die vaak onder erbarmelijke omstandigheden gehouden worden, vervoeren toeristen op hun rug en in koetsjes. Vaak is hun last te zwaar, zijn de werkdagen te lang, zijn er geen schaduwplekken en krijgen de dieren onvoldoende voedsel, schoon drinkwater en medische zorg. VIER VOETERS is een project gestart om de gezondheid en werkomstandigheden van de paarden en ezels in Petra te verbeteren. Er worden stallen gebouwd en de bestaande veterinaire kliniek wordt gemoderniseerd. Daarnaast zorgen we o.a. voor medicijnen, medische apparatuur en training van de lokale dierenartsen en hoefsmeden.

Max en Mona spelen nu naar hartenlust in een veilige omgeving

Max en Mona gered uit Gazastrook

Foto’s van de leeuwenwelpen Mona en Max in een vluchtelingenkamp in de Gazastrook gingen de hele wereld over. Een vader van zes kinderen kocht de welpen - toen slechts twee maanden oud - als een traktatie voor zijn kleinkinderen. De nieuwe 'huisdieren' brachten de familie echter al snel aan hun financiële en fysieke grenzen. Nadat de leeuwen zes maanden onder zeer slechte omstandigheden hadden geleefd, lukte het VIER VOETERS de twee te redden en over te brengen naar Jordanië. Daar hebben ze een nieuw thuis gevonden dat past bij hun natuurlijke behoeften.

Lekker weer, lieve honden en leuke mensen maakten van de Doggy Marathon 2015 een topdag

Mooie evenementen

In 2015 heeft VIER VOETERS diverse evenementen georganiseerd waarbij bezoekers kennis konden maken met ons werk en we geld in konden zamelen voor onze projecten. In februari exposeerden we in Den Haag de schitterende foto’s die Maurice Heesen maakte van onze grote katachtigen. In april verwelkomden we veel bezoekers op het Zwerfdierenfestival in Zeewolde en in juni was de 2e editie van de Doggy Marathon een groot succes. Ruim 300 deelnemers enthousiaste deelnemers en hun honden renden of wandelden een bedrag van maar liefst € 21.000 bij elkaar voor de zwerfhonden in Roemenië.