Leeuw met een kroon.

Dethroned


'Wanneer een koning valt, beeft zijn koninkrijk'

Documentaire Dethroned

De zoektocht van een fotojournalist naar de band tussen de mens en grote katachtigen.

Grote katten als leeuwen en tijgers worden al millennia lang aanbeden door de mens. Maar hoe is deze band nu, in onze moderne tijd? 

Fotojournalist Aaron Gekoski legt al zijn leven lang de wisselwerking vast tussen de mensheid en onze planeet. Nu richt hij zijn lens op majestueuze en iconische grote katachtigen als leeuwen, tijgers, luipaarden en jaguars. 

Hij neemt je mee van de dichte jungle van de Amazone in Peru tot de tijger- en leeuwenboerderijen in Zuid-Afrika en van verzamelaars in Pakistan tot de illegale handel in wilde dieren in Zuidoost Azië. Dethroned is een doordacht en visueel mooi vormgegeven onderzoek naar onze relatie met grote katten. 

De centrale vraag die de filmdocumentaire oproept: "Wat gebeurt er met ons, als we datgene vernietigen wat ooit heilig was en aanbeden werd?"

Kijk hier de film trailer:

Interview met Aaron Gekoski en Will Foster-Grundy

De makers van Dethroned nemen je mee achter de schermen en vertellen meer over de verhalen, de overwinningen en de tegenslagen tijdens het maken van de film. 

Lees hieronder het interview met Aaron Gekoski, uitvoerend producent en presentator:

Hoe kwam Dethroned tot stand?

In eerste instantie startte het project als een documentaire van 15 minuten voor het CITES overleg van 2022. Daarna is het verder uitgegroeid tot de volledige filmdocumentaire. We wilden graag een overzicht maken van de wereldwijde dreigingen waar grote katachtigen mee geconfronteerd worden. Dat betekende dat we het verhaal volgden waar het ons ook naartoe bracht. Dethroned is de eerste uitgebreide documentaire die alle grote katten (leeuwen, tijgers, luipaarden /panters en jaguars) onderzoekt en de gevaren die ze bedreigen, blootlegt.

Wat was het meest intense moment om te filmen?

Het filmen van een tijgerwelpje in Pakistan springt er voor mij uit. We zijn zes maanden bezig geweest om die scène voor elkaar te krijgen. We zaten achter in een auto met de tijgerwelp en reden om 03:00 's ochtends door de straten van Karachi terwijl het land op het randje van een burgeroorlog stond. Dat was zo onwerkelijk en tegelijk ongelofelijk intens.  

Hoe reageerden de mensen op de verschillende plekken waar jullie filmden?

In totaal hebben we zo'n 18 maanden gefilmd op plekken over de hele wereld. Onze ervaring is dat de reactie van de mensen wisselend was, afhankelijk van het verhaal wat we probeerden te vertellen. In Pakistan, waar de activiteiten die we tonen niet illegaal zijn, waren de mensen aardig en verwelkomend. De Boras stam, inheemse bewoners van Peru, waren bijvoorbeeld anders. Als ik echt zeg wat ik van ze vind, kom ik waarschijnlijk in de problemen. Dit was één van de meest vijandige groepen die ik ooit in mijn carrière heb ontmoet. 

Wat kun je ons vertellen over de onderstaande foto van de Boras stam?

Ik wilde een klein inzichtje geven in het leven van de Boras mensen. Hier slaapt een vrouw op een bank terwijl ze jaguarproducten verkoopt. Er liggen klauwen, tanden, een tas gemaakt van het vel van een jaguar. Toeristen komen er langs en kopen deze producten voor een prijs van 2 tot 20 dollar. Zij beseffen zich niet hoeveel leed er achter deze items schuilt en hoe hun keuze om dit te kopen, de jaguarpopulatie beïnvloedt. 

Een vrouw slaapt op een bank, voor haar liggen souvenirs gemaakt van jaguar lichaamsdelen.

Lees hieronder het interview met Will Foster-Grundy, producent en cameraman:

Welke uitdagingen kwamen jullie tegen tijdens de productie?

De uitdagingen waren eindeloos - van filmen in 48 graden Celsius in de Pakistaanse woestijn tot de zware tochten door de dichte jungle van Peru. In een kooi staan met een leeuw die wilde spelen was ook... interessant.

Kwamen er ook onverwachts unieke kansen voorbij?

Absoluut! Het kan heel moeilijk zijn om toegang te krijgen tot sommige verhaallijnen, vooral degenen die te maken hebben met illegale handel. In Zuid-Afrika arriveerden we precies op het moment dat de politie drie leeuwenwelpen in beslag nam van een illegale handelaar. Dat was een kwestie van puur geluk en gaf ons een cruciale verhaallijn voor de documentaire waar we anders misschien maanden naar hadden moeten zoeken. 

Heb je tijdens het filmen ooit het gevoel gehad dat je in gevaar was?

Wanneer je een onderzoeksdocumentaire maakt, weet je dat er undercover werk bij komt kijken. We wisten van te voren dat het moeilijk zou worden om toegang te krijgen tot de verhaallijn in Laos, in de Golden Triangle Special Economic Zone. Dat is het soort omgeving waar je nooit helemaal zeker weet hoe ver of dichtbij het gevaar is. Er is daar geen politie, er zijn geen wetten. Als je ook maar één voet verkeerd zet, wie weet wat er dan gebeurd? Hoewel we nooit direct bedreigd of in gevaar zijn geweest, voelt het wel ongemakkelijk om in zo'n vijandige omgeving te werken. 

Wat is de les die jij meeneemt uit dit project?

Wij mensen delen een diepe band met grote katachtigen. Helaas is deze connectie vaak verwrongen, het leidt sneller naar uitbuiting dan naar respect voor deze dieren. Ik hoop dat Dethroned de kijkers aan het denken zet en ze inspireert om deze iconische dieren anders te bekijken en behandelen. 

De makers

Aaron Gekoski
Aaron Gekoski 
Fotojournalist en filmmaker
Aaron Gekoski is een internationaal gerenommeerd fotojournalist en filmmaker uit het Verenigd Koninkrijk. Hij is gespecialiseerd in mens-dier conflicten. Al meer dan 15 jaar reist hij de wereld over om onze complexe relatie met wilde dieren te tonen. Hij behandelt onderwerpen als de illegale handel in wilde dieren, ontbossing, het zeeleven en het wilde dieren toerisme. Zijn foto's zijn onder andere gepubliceerd in National Geographic, de BBC, GEO, The Guardian, The Times en Newsweek. 

Ook won hij vele prijzen zoals Wildlife Photographer of the Year, Nature Photographer of the Year en meerdere International Photography Awards. Aaron heeft meer dan 100 korte en lange documentaires gemaakt, of zijn werk kwam erin voor. Zijn films worden vertoond door grote zenders waaronder Al Jazeera, Smithsonian, Apple TV, Sky, Amazon, and National Geographic. 
Will Foster-Grundy
Will Foster-Grundy 
Producent en cameraman
Will Foster-Grundy is een cameraman en producent uit het Verenigd Koninkrijk en is actief in verschillende genres en werkomgevingen. Geen uitdaging gaat hem te ver. Of het nou filmen onder water is, hoog op een berg of vanaf het dak van een bewegend voertuig. Hij streeft naar sterke, emotievolle beelden in de meest uitdagende situaties. 

Will heeft camera- en filmwerk geleverd voor verschillende zelfstandige producties die geselecteerd zijn voor internationale filmfestivals. Daarnaast werkt hij ook voor televisiemaatschappijen als Netflix, de BBC en National Geographic. 
Susanne Lummer
Susanne Lummer 
Uitvoerend producent
Een schattig dier heeft meestal een zachte vacht, vier poten en twee grote ogen, toch? Nou, niet voor Su. Als uitvoerend producent heeft ze een zwak voor de creepy-crawly beestjes die minstens 6 of 8 poten hebben en net zoveel ogen. Maar Susanne's passie voor wilde dieren (groot én klein) en haar ervaring en kennis in natuurhistorische en wetenschappelijke producties kenmerken haar werk bij Terra Mater Studios. Susanne studeerde biologie in Berlijn waar ze een scriptie schreef over eencellige organismen. Later volgde ze nog een universitaire opleiding in wetenschapsjournalistiek. 

Werkend vanuit Wenen overziet ze pijswinnende producties als 'The Lions Rule' en werkt ze mee aan wetenschappelijke co-producties als 'Star Chasers of Senegal'. Na het succes van 'Eyes of the Orangutan', is Dethroned het tweede project wat ze samen met Will Foster-Grundy en Aaron Gekoski doet. 
Vanessa Amoroso
Vanessa Amoroso 
Hoofd wilde dieren in de handel 
Vanessa werkt sinds 2021 bij FOUR PAWS / VIER PFOTEN International en werkte daarvoor al 13 jaar in de dierenwelzijnssector. Ze heeft een Bsc in Milieubiologie en een PGCert in Internationaal Dierenwelzijn, Ethiek en Wetgeving. 

In haar rol bij FOUR PAWS, overziet Vanessa onze campagne over de commerciële handel in grote katachtigen in Zuid-Afrika en de Europese handel in tijgers. Daarnaast behandelt ze in onze Pandemieën en Dierenwelzijncampagne het onderwerp van de illegale dierenhandel. 

Film credits

  • 2023 I Documentaire I Engels
  • Een TERRA MATER STUDIOS en FOUR CORNERS FILM AND PHOTOGRAPHY productie, in samenwerking met FOUR PAWS International
  • Geproduceerd door: Aaron Gekoski, Will Foster-Grundy, Kristine Marquez, Damian Antochewicz
  • Cameraman: Will Foster-Grundy
  • Geschreven en geregisseerd door: Will Foster-Grundy
  • Bewerkt door: Damian Antochewicz
  • Muziek: Adrian Lo
  • Uitvoerend producenten: Sabine Holzer, Susanne Lummer

Neem contact op

Close-up van leeuw Diego.

FELIDA Grote-katachtigen-opvang


Steun de leeuwen en tijgers in onze Nederlandse opvang 

Lees meer

Deel hier!

Zoek