Schapen achter tralies in een vrachwagen

Verre veetransporten – Mythen en feiten 

Veelvoorkomende misvattingen op een rij.

22.8.2025

We zien op onze sociale media dat er nog veel vragen en misvattingen bestaan over verre veetransporten. Daarom hebben wij de meest opvallende reacties voor jullie op een rij gezet en leggen we uit waarom het helaas een mythe is.  

“Dieren mogen bij warm weer niet op transport.”  

Helaas is dit onwaar. Pas bij 35°C of hoger geldt er in Nederland een wettelijk transportverbod voor het levend vervoeren van vee. Vanaf 27°C geldt alleen het hitteprotocol waarin bepaalde adviezen staan zoals extra rustpauzes, meer ventileren, genoeg water geven en niet op het heetst van de dag rijden. Transportbedrijven zijn niet verplicht om deze adviezen op te volgen. Concreet betekent dit dat dieren bij temperaturen tot 34 graden gewoon op transport mogen vanuit en in Nederland, óók overdag. 

Bron: NVWA – Hittestress bij dieren

Grootschalige demonstratie tegen 
de vee-industrie
4 oktober, De Dam - Amsterdam

“Dieren mogen niet langer dan 8 uur reizen.” 

Helaas, ook dit is niet waar en een veel gelezen en gehoorde misvatting. Volgens Europese regels mogen dieren onder bepaalde voorwaarden tot wel 29 uur achter elkaar vervoerd worden voordat ze een langere rustperiode moeten krijgen. Na deze langere rustpauze, meestal bij speciale controleposten, mogen ze vervolgens weer 29 uur op transport. We zetten het maximale aantal uren voor jullie op een rijtje: 

Runderen: 29 uur 
Varkens: 24 uur 
Schapen (en geiten): 29 uur 
Pluimvee: 12 uur 
Kalveren: 19 uur 

Bovenstaande tijden zijn inclusief 1 uur pauze waarin de dieren in de wagen blijven en dus niet de benen kunnen strekken of frisse lucht kunnen inademen.  

Een kalfje in een veewagen.

“Nederlandse dieren zitten niet langer dan 8 uur in een auto.”  

Voor transporten van Nederlandse dieren, binnen Nederland, is dit inderdaad waar.  
 
Maar vanuit Nederland worden ook miljoenen dieren per jaar langer dan 8 uur vervoerd, naar slachthuizen in onder andere Zuid- en Oost-Europa. Volgens Europese regels mogen varkens tot 24 uur worden vervoerd zonder rustpauze, runderen zelfs tot 29 uur – en daarna mogen ze na een rustpauze opnieuw op transport. 

Deze langeafstandstransporten vertrekken ook vanuit Nederland, vooral met kalveren, varkens, runderen en pluimvee. Hiervoor gelden wel bepaalde voorwaarden, maar deze zijn niet voldoende toereikend om stress en leed onderweg tegen te gaan. 

“Nederlandse dieren gaan niet op verre veetransport.” 

Zoals je uit de vorige mythe al hebt kunnen opmaken: ook deze is niet correct. Elk jaar gaan er miljoenen dieren vanuit Nederland op verre veetransporten – vaak naar slachthuizen in Zuid- en Oost-Europa, en soms zelfs buiten de EU. Zo worden varkens, runderen, schapen en kalveren geëxporteerd naar o.a. Italië, Spanje, Roemenië en Libanon. 

In 2024 exporteerde Nederland o.a.: 

9,5 miljoen varkens, 
0,5 miljoen runderen, 
366 miljoen kippen 

Bron: CBS – export levende dieren

Witte kippen zitten in een krappe kooi op een veewagen.

“In Nederland gelden strenge regels en zorgen ze goed voor de dieren.” 

Het klopt dat er in Nederland regels zijn voor diertransport – zoals verplichte rusttijden, ventilatie en maximale reistijd. Maar in de praktijk blijkt dat dieren nog steeds ernstig lijden tijdens transporten, vooral bij lange ritten en hitte. 

De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) schrijft jaarlijks honderden boetes uit tijdens controles, onder meer voor: 

  • Te hoge temperaturen
  • Gebrek aan water
  • Zieke of kreupele dieren die niet op transport mogen
     

Bron: NVWA via Vroege Vogels – 300 boetes per jaar 
 

“De dieren hebben altijd airco en water.” 

Helaas, is dit niet waar. Airco zoals bij mensen bestaat niet in veewagens. De meeste wagens hebben ventilatie, geen actieve koeling zoals airco. Dat betekent dat bij hoge buitentemperaturen de hitte vaak niet voldoende afgevoerd kan worden — zeker bij stilstand of files.  
 
Officieel moeten dieren op transport inderdaad toegang hebben tot water. In de praktijk blijkt dit vaak niet te gebeuren of de wagen zit zo vol, dat het water niet toegankelijk is voor alle dieren. Zo schrijft de Europese Rekenkamer (2023): 

“Hoewel sommige veewagens voldoen aan de technische eisen, krijgen veel dieren tijdens lange ritten nog steeds te maken met oververhitting, uitdroging en stress.” 

Varkens op een varkentransport.

“Zo lang mogen chauffeurs niet rijden dus dieren kunnen ook niet zo lang vervoerd worden.” 

Voor diertransport gelden andere regels dan voor mensenvervoer. Chauffeurs moeten inderdaad rust nemen, maar de rit als geheel mag wél lang duren — dieren kunnen onderweg urenlang (en soms dagenlang) in de wagen blijven, terwijl de chauffeur zijn verplichte pauzes neemt en de wagen uit kan.  

“Moderne veewagens zijn van alle gemakken voorzien en vaak rijden ze met twee chauffeurs.” 

Het is waar dat moderne veewagens steeds beter worden uitgerust — met ventilatiesystemen, temperatuurmonitoring en soms zelfs automatische drinksystemen. Dat is zeker een stap vooruit! En natuurlijk zijn er gelukkig transporteurs die hun werk goed doen en de dieren zo goed mogelijk verzorgen tijdens het laden, rijden en lossen. Maar helaas is dat niet overal het geval en betekent het niet dat alle problemen direct weg zijn. In de praktijk: 

  • Werken ventilatiesystemen niet altijd goed bij extreme hitte of stilstand (bv. file, grenscontrole). 
  • Zijn drinksystemen vaak moeilijk toegankelijk voor alle dieren, zeker in overvolle wagens. 
  • Worden bij inspecties nog regelmatig gebreken vastgesteld zoals te hoge temperaturen, te veel dieren op elkaar of zelfs zieke of gewonde dieren die op transport zijn gezet.  

Wat doen wij voor dieren in de veehouderij?

We zetten ons in Nederland en op Europees niveau in voor een einde aan langdurige en dieronvriendelijke veetransporten. We lobbyen niet alleen voor een herziening van de regels, maar ook voor betere toepassing en handhaving van bestaande wetgeving. 
 

ONZE EISEN:

  • Verbod op veetransporten bij temperaturen boven de 25°C 
  • Een maximale transportduur van 8 uur, ongeacht diersoort 
  • Verbod op export van levende dieren buiten de EU 
  • Geen transport van jonge, ongespeende dieren 
  • Strikte controle én handhaving van de regels 
  • Inzetten op vervoer van vlees in plaats van levende dieren 

Wat jij kunt doen

  • Kies vaker voor plantaardig. De vraag naar vlees en dierlijke producten bepaalt hoeveel dieren worden gefokt, gehouden en vervoerd. Minder dieren = minder transport.
  • Koop bewust. Kies – als je dierlijke producten eet – bij voorkeur voor vlees of zuivel van Nederlandse herkomst om langeafstandstransporten zoveel mogelijk te vermijden.
  • Teken onze petitie. Zo laat je aan beleidsmakers zien dat duizenden mensen verandering eisen. Samen kunnen we een einde maken aan het lijden van talloze dieren.
  • Steun ons werk. Met jouw steun voeren wij wereldwijd campagne, lobbyen wij in Brussel en blijven we opkomen voor de stemloze slachtoffers van de bio-industrie.
DierendagDemo op Dierendag

Grootschalige demonstratie tegen de vee-industrie


Loop mee met de Dierendag Demo | 4 oktober, De Dam - Amsterdam

Meld je aan!

Deel hier!

Zoek