Lammetje in de wei

Sportmerk Nike stopt met mishandeling lammetjes 

Grote stap in de strijd tegen wreedheid in de modewereld

22.6.2023

Sportkledingmerk Nike heeft een baanbrekende verandering doorgevoerd om dierenwelzijn te verbeteren. Ze hebben hun beleid aangepast en zich gecommitteerd aan de gecertificeerde Responsible Wool Standard (RWS) voor hun productassortiment. Dit is voor ons een enorme mijlpaal, want we strijden al jarenlang tegen de wrede praktijk van mulesing. 

In 2022 lanceerden we een campagne die specifiek gericht was op Nike. Meer dan 80.000 sportliefhebbers hebben toen de grootste sportkledingfabrikant opgeroepen om over te stappen op het gebruik van gecertificeerde wol en zo het voorbeeld te volgen van Adidas en Puma. Een mooie stap in de goede richting, maar we blijven textiel- en modemerken oproepen om deze wrede en verouderde praktijk af te schaffen.

Wat is mulesing?

Mulesing is een pijnlijke procedure die alleen wordt toegepast in Australië, de grootste leverancier van Merinowol ter wereld. Het houdt in dat een deel van de huid rondom het achterwerk van schapen wordt weggesneden zonder verdoving. Gelukkig heeft Nike aangegeven dat ze vanaf nu alleen nog maar gecertificeerde wol zullen gebruiken die voldoet aan de Responsible Wool Standard (RWS). Dit betekent dat ze de brute praktijk van mulesing volledig uitsluiten. 

Protest tegen mulesing krijgt steun

Meer dan 80.000 mensen stuurden in 2022 een protestmail naar het sportkledingmerk om zo extra aandacht te vragen voor de mishandeling van lammetjes. Ook heeft VIER VOETERS de oproep om een einde te maken aan mulesing visueel gemaakt door deze boodschap te projecteren op Nike's belangrijkste Europese logistieke campus in België. Dit gebeurde tijdens de 50e verjaardag van Nike. 

Petra Sleven, directeur VIER VOETERS: “We feliciteren Nike met deze belangrijke toezegging, waardoor miljoenen lammetjes geen pijn meer hoeven te lijden. In Australië gaat het mulesing-seizoen bijna van start dus dit nieuws had niet op een beter moment kunnen komen! Het geeft een krachtig signaal aan alle wolproducenten. Nike is een invloedrijk merk dat de hele kledingindustrie kan inspireren. De overwinning op dit gebied was alleen mogelijk dankzij de steun van tienduizenden mensen die samen met ons strijden voor dierenwelzijn.”

 

Deel hier!

Zoek