Michael Kors laat lammetjes en consumenten in de steek. Uit nieuw onderzoek – het rapport Behind the Wool: Transparency on Live Lamb Cutting – van VIER VOETERS blijkt dat het luxemerk onderaan eindigt als het gaat om transparantie en actie tegen een wrede praktijk: lammetjes mutilatie, het verminken van jonge lammetjes voor wol. De brute en verouderde methode wordt wereldwijd nog steeds toegepast in de helft van alle wolproductie.
Het is tijd dat Michael Kors kiest voor wol zonder dierenleed.
Wat is lammetjes mutilatie?
Elk jaar lijden ruim 10 miljoen lammetjes door lammetjes mutilatie. Bij deze ingreep wordt bij lammetjes van soms nog maar twee weken oud een stuk huid – groter dan een handpalm – rond hun staart en geslachtsdelen weggesneden. Dit gebeurt zonder voldoende pijnstilling. Hoewel er diervriendelijke en effectieve alternatieven bestaan, blijft de mode-industrie wol inkopen van producenten die deze mishandeling blijven toepassen.
Het nieuwste rapport van VIER VOETERS toont dat:
- 67 % van de merken zijn niet transparant over het grootste wol probleem — lammetjes mutilatie — in hun inkoopbeleid, productetikettering of beide.
- 84% van de merken zegt tegen lammetjesmutilatie te zijn, maar slechts 33% geeft aan via vrije certificaten of hun producten daadwerkelijk vrij zijn van deze wrede praktijk. Daardoor kunnen consumenten zelden een geïnformeerde, diervriendelijke keuze maken.
- Michael Kors scoorde nul op transparantie, certificering en inzet.

