Nederlands modemerk By-Bar tekent Brand Letter of Intent
Hiermee maken ze een stevige vuist tegen lammetjes mutilatie.
Modemerk By-Bar Amsterdam heeft op 16 oktober onze Brand Letter of Intent (BLOI) getekend. Door deze brandbrief te tekenen geven zij aan tegen lammetjes mutilatie te zijn en in hun kledinglijn en productieketen exclusief te kiezen voor gecertificeerde en mutilatievrije wol. By-Bar voegt zich bij een lange lijst internationale én nationale modemerken die zich tegen het dierenleed achter de productie van wol uitspreken.
Dierenleed achter wol
Australië is de grootste wol producent voor de wereldwijde modemarkt. Het is ook het enige land dat de wrede praktijk van lammetjes mutilatie nog toestaat. Lammetjes van 2 tot 12 weken oud worden daarbij in een metalen constructie geklemd. Met een scherpe schaar, vergelijkbaar met een grasschaar, wordt een stuk vlees en huid rondom de staart en op de billen weggeknipt. Dit gebeurt zonder pijnbestrijding of verdoving – de lammetjes voelen elke knip in hun vlees. De pijn kan dagenlang aanhouden, de wonden hebben vaak weken nodig om te helen. Een deel van de lammetjes overlijdt hier uiteindelijk aan.

Dit alles wordt gedaan om het risico op infectie door vliegenlarven (Myiasis) te voorkomen. Veel merinoschapen in Australië zijn gefokt met extra huidplooien. In combinatie met het tropische klimaat en een hoge luchtvochtigheid in het land, leidt dit tot een verhoogd risico op infecties. De vliegen leggen hun eitjes tussen de huidplooien – vooral rondom het achterwerk van het schaap. De broeierige omgeving in combinatie met ontlasting die in de wol blijft hangen, vormt de perfecte voedingsbodem voor de larven. Zij eten zich vervolgens een weg door het vlees van het schaap. Wat voor het schaap in kwestie een pijnlijke en nare situatie is. Door de mutilatie ontstaat een soort dik, haarloos littekenweefsel rondom het achterwerk. Hierdoor wordt de kans op Myiasis verkleind omdat de vliegen dit minder aantrekkelijk vinden om hun eitjes te leggen.
Een wereldwijd probleem
Doordat Australië de grootste wol leverancier is voor de mode-industrie, betekent dit dat veel wol in kleding afkomstig is van gemutileerde schapen. De kans dat er in jouw trui of sokken gemutileerde wol zit, is ruim 50%. Daarmee is lammetjes mutilatie niet alleen een Australisch probleem, maar een wereldwijd probleem. Door het tekenen van de BLOI laten modemerken heel duidelijk zien dat zij tegen deze praktijk zijn en kiezen voor 100% gecertificeerde en mutilatievrije wol in hun kledinglijnen en productieketens. Tegenwoordig zijn er diervriendelijke én effectieve alternatieven voor lammetjes mutilatie.